About Me (•‿• ❀)

My photo
Saye adelah seorang perempuan , seorang anak, sorang hamba Allah, seorang pengikut setia Agama Islam.. saye seorang yang suke gile dengan everything yg related ngn polka dot,, pink n everything is cool n cute! n suke pada photography! ❤

Nak Follow = Follow, Xnak = Sudah, I xMati Tanpa U Okay? But Tanpa Allah I Mati ✌

Likes Or Unlikes Depends On You, Yes You!! ✌

Thursday, June 21, 2012

gudbai rejabs..welcoming syaabans

assalamualaikum
arini 1 syaaban
belalu plak rejab yang membawa maksud mulia..so rejab means bulan mulia..
So bulan rejab haritu dapat la aku berpuasa 2minggu lamanya..alhamdulillah..
Dalam kitab RAudhoh Imam Nawawi ada menyebut bahawasnya
MALAM AWAL REJAB MUSTAJAB DOANYA..insyaAllah semoga allah melindungi dan memperkenankan doa-doaku.. banyak doa yang Allah makbuklan ..alhamdulillah.. biar la rahsia itu Allah yang tahu antaran aku dan DIA..

Syaaban
Tiba masa aku mengucapkan selamat datang kerna ini hari pertama kau
semoga Allah mempermudahkan segalanya untuk aku beramal soleh dan beribadat kepadamu..
Wahai korang2 yang saya kasihi dan diredhai Allah,
banyak kelebihan puasa Syaaban ni..oleh itu marilah kita ramai2 berpuasa sunat dibulan Syaaban kerana :

a) Setiap amalan ape yg korang buat digandakan oleh Allah 700 kali bukan senang nak dapat  peluang ni..setahun sekali je..itu pon kalo umur kita panjang..

b) Allah akan menurunkan rahmatnya dan diberi pengampunan umum terhadap dosa kita..bayangkan lah berapa banyak dosa yang kita buat.. kita xtahu.. malaikat tetap terus menulis dan menulis. maka marilah kita berposa di bulan syaaban supaya kita diberi pengampunan olehnya..

c) Sesiapa yang berpose 3 hari di awal pertengahan dan akhirnya , maka Allah akan tulis bagi korang pahala 70 orang nabi-nabi, pahala beribadat selama 70 tahun dan kalo la umur kite xpanjang, maka kita akan mendapat mati syahid.. MasyaAllah mulianya islam.. mcm aku ni dah nak masok 30 tahun,, x 30tahun aku beribadat penuh kt Allah.. x nak ke kite rase pahala beribadat 70 tahun tu??ya Allah berilah aku peluang menikmati itu semua..

d) Kelebihan malam nisfu syaaban pulak ialah bg korang yang bangun mendirikan solat sunat dan menghidupkan malam itu dengan banyak berdoa, berzikii, berselawat, bertasbih, membaca Al-Quran  dan sebagainya maka Allah akan membukanya pintu rahmat.. disamping doa kita tidak akan ditolak tau kawan2..ya Allah.. banyaknye benda kita bole dapat dengan bulan Syaaban nih..masyaAllah

e)  Orang-orang yang tidak diampunkan oleh Allah pada malam nisfu syaaban itala mereka yang menyekutukan Allah dengan sesuatu, tukang sihit, tukang nujum, ha sape yang suke jumpe bomoh tuh..udah2 ler ye.. peminum arak, penzina, pemakan riba, derhaka terhadap ibu bapa, pembuat gitnah dan mereka yang memutuskan tali silaturrahim... eeee korang xbaik taw,,bedose,!

So sebagai kesimpulannya..jom sama2  kite mencari keredhaan Ilahi selagi kita masih diberi peluang.. Kenapa Allah bagi kita hidup smpai skrang, sebab dia nak kita bertaubat atas dosa-dosa kita.. korang xrasa bersyukur ke.. bayangkan lah esok lusa kita mati tapi kita xsempat bertaubat,, sedih kan,, kita mati dengan dosa-dosa kita.. ape yang kita fikir duniawi je..yang kekal kita xnak cari lansung.. bagi yg xtahu menghargai mesti dia rasa bangga je ape yg dia ada.. padahal dia xtau Allah yang kurniakan dia semua tuh,, so sama-sama  kita balance kan syurga dan dunia supaya walaupon esok kita diazab, azab kita InsyaAllah diringankan..  ajal dan maut di tangan tuhan taw..kene selalu waspada tuh..

k baiii nak start keje dah,sory la kalo ade yang tacing2 lbh sgt tuh,,ni tok ingatkan diri aku n kawan2 yang dapat terima.. Mintak ampun taw

No comments: